Plateanmeldelse: Katho – Dagen er vår (2005)

I 2005 kom et glimrende samlealbum med dansebandet Katho fra Gjøvik, og som fikk tittelen “Dagen Er Vår” etter deres store hit fra 1977: “Dagen Er Din”.

Bandet ble oppløst i 1990, og hadde inntil da ingen album med samlede verker, noe som ble arbeidet med i tiden som gikk etterhvert. Hva bandet ellers er kjent for er blandt andre vokalisten Tore Halvorsen, som siden 1988 har vært fast medlem av Ole ivars. Når det gjelder dansebandet Katho, har de siden starten satset på egenkomponert materiale, og mange av deres tekster avspeilet ønsket om å spre humor og glede.

Navnet Katho ble til ved at noen satte sammen forbokstavene til de fem medlemmene som startet bandet: Kjell, Arne, Tore, Henry og Olav. Allerede ved utgivelsen av debutalbumet “Her Kommer Katho” (1974), var utskiftningen av bandet sine medlemmer begynnt. Og da gruppens andre album “Katho 2 – Venter På Deg” entret markedet i 1975 var det bare Tore Halvorsen igjen av de som hadde gitt navn til Katho.

Når man ser på albumene til Katho var alle disse musikalsk varierte: Det strakk seg fra 50-talls rock til gammeldans, med sidesprang til svensktopper, 70-talls funk og viktigst av alt: Fengende dansebandsmusikk.

Tekstene i starten var det en kan kalle “freske” med både et og annet fy-ord og nærgående beskrivelser av ting som kunne skje på og etter en bygdedans, men fra deres tredje album “Dagen Er Din”, ble denslags språkbruk tonet ned. Tore Halvorsen skrev mange av sangene på de to første albumene, mens keyboardist skrev mesteparten av materialet fra og med “Dagen Er Din” (1977)

“Dagen Er Din” var nettopp det albumet som gjorde at Katho ble mer enn et ordinært danseband. Albumet var det første av en rekke som ble innspillt i Trondheim (Nidaros Studio), med Rune Nordal som produsent, og tittelkuttet ble i sin tur en landeplage av dimensjoner. Dette førte til “vibrasjoner” som tok seg over svenskegrensen, der Vikingarna spillte inn sin versjon av sangen (som endte opp på deres Kramgoa Låtar 16, utgitt i 1988). Etterhvert fikk bandet flere favoritter og kunne notere seg med tilsammen 14 plasseringer på “Norsktoppen”, selv om ingenting kunne måle seg med “Dagen Er Din”.

Etter et suksessrikt tiår med tilsammen åtte LP’er, valgte Tore Halvorsen å trekke seg tilbake fra artistlivet i 1988. Han sluttet i Katho, men sa seg villig til å hjelpe Ole Ivars i en kortere periode til de fant en ny vokalist (Lasse Johansen hadde sluttet etter å ha vært vokalist siden 1974). Resultatet var så bra at Ole Ivars ga Halvorsen fastkontrakt, og han ble som kjent værende.

En rekke musikere har vært innom Katho i årenes løp, og de viktigste kan nevnes: Tore Halvorsen, Steinar Storm Kristiansen, Gard “Dutte” Christensen, Alan Graves, Gunnar Engen, Morten Nyhus, Egil Forrorsveen og Finn Jacobsen.

Etter Halvorsens avgang ble Katho fullsetndig reorganisert, med helt ny besetning, nytt image og nytt materiale. De slapp singelen “Sally”/”Hooked On Love” som ble lansert under etiketten Katho Productions, og de begynte med et nytt album, som ikke ble fullført. Ved inngangen av 90-tallet var Katho historie, men minnene lever videre hos store deler av publikumet.

Dette samlealbumet startes med deres største hit “Dagen Er Din” i moderat tempo og Halvorsens lett gjenkjennelige sangstemme. Videre får publikum sanger som: “Arrividerci Marie” med flott driv og slagerpotensiale, “Venezia” En flott hyllest til byen i Italia med flott melodi, “Vintermelodi”, en positiv sang om de kalde månedene, “Alt Er Forbi”, Jeg Har Bedt Deg Mange Ganger Før” som kanskje huskes?. Videre følger en morsom låt om “Mr. Moselli”, “Venter På Deg” en flott sang som fortjener å bli pusset støv av, “Sommer Igjen” med country-preg og steel gitar i bakgrunnen, “Høst” med flott blues-ballade preg, “Råkken Er Inn” en hyllest til 50-talls rock ‘n’ roll som tidligere nevnt, “Finne Seg En Venn” en riktig god dansemelodi med flott tekst, “Alene Igjen” en god pop-melodi som kunne passet ethvert retro-program. Neste sang i samlingen blir også et fengende country/rock-nummer mange vil huske, tittelen var “Jessica” og lå på listene i 1984 og var en hit som blandt annet fikk plass på årets mange samlekassetter som eksempelvis “Olympiakassetten 1984”.

De neste sangene som følger er: “Godt Å Se Deg Igjen”, “Pappas Gutt”, “Du Er Så Forandret” En flott Funk/Pop låt som burde ta seg bra ut i enhver festlig anledning, “Eva” en rolig ballade som vil falle i smak hos de fleste, “Hei Du” en flott men glemt pop-låt som vil falle i smak hos mange. Albumet avsluttes med to låter på engelsk: “Get Up And Go Boy” og “Sunrise” som er en flott instrumental å avslutte et rent fyrverkeri av ei samleplate med gamle gode hits.

Denne CD-platen er ideel for danseband-fans såvel som pop/rock fans da denne samlingen inneholder veldig mange genre og sjangere, samtidig så får man også et tilbakeblikk på Tore Halvorsens gamle danseband, og gjenhør med sanger man kanskje har glemt, eller som man gjerne ville ha hatt et gjenhør med.

Som musikkfan og tilhenger av eldre danseband/materiell, gir jeg et sterkt terninkast 5 for dette Gjøvikbandet og deres fantastiske CD med så mange gode minner.

Utgitt på Tylden & Co

Anmeldt av Rune Kristoffersen