Plateanmeldelse: Geir Arne Hansen – Velkommen skal du være (2013)

Geir Arne Hansen er en velkjent skikkelse i musikkmiljøet i Skien. Han har bemerket seg i mange år som en flott låtskriver med norske tekster. Han har allerede gitt ut flere CD´er.

Den 22.juni kom hans seneste CD som har fått tittelen «Velkommen skal du være». CD’en ble sluppet på en rånefest i Hydroparken på Notodden. Bakgrunnen for dette var at en av låtene på denne skiva (”Rånefest på stripa”) er laget med tanke på rånermiljøet som finnes rundt i norges land. Og plata måtte jo da slippes i et av norges største rånermiljøer, som finnes på Notodden.

Albumet inneholder 13 låter han har laget selv samt en låt som er skrevet i samarbeid med Steinar Storm Kristiansen. Ti av låtene er nye og ikke tidligere utgitt, og Geir Arne har også valgt å ta med tre av sine egne låter som tidligere er gitt ut av Skandinavia og ham selv.

Dette er et meget flott og sterkt album fra Geir Arne Hansen, som ligger godt plassert innenfor dansebandsjangeren, men også med en anelse av country. Alle sangene på denne platen er meget dansbare og spenner fra rolige klinelåter til flotte swingbare låter. Det må også sies å være et meget stort pluss at alle sporene er på norsk og har tekster som er meget meningsfylte. Mange av sangene på denne plata er skrevet ut fra hans egne opplevelser. Mange vil nok nikke gjenkjennende til tekstene i hans sanger også denne gang. Han skriver flotte tekster for både latter og ettertanke. Han har vært over 30 år på veien og vet derfor hvilke utfordringer livet kan by på og full av livserfaring. Dette er noe som tekstene bærer preg av.

Her finner vi alvorlige og morsomme tekster side om side. Noe av det som blir tatt opp er temaer som omfatter råning, klarsynte personer, baksnakking, soldater og barn og foreldre. Tittelsporet «Velkommen skal du være» er en hyllest til barna som alltid er velkomne hjem til mor og far uansett hvor gamle de er.

Geir Arne Hansen fortjener virkelig å bli tatt på alvor.

Terningkast: 6.

Anmeldt av Mette Irene Rasch og Vegard Fredin